poniedziałek, 15 czerwca 2015

zemsta...

zdj:flickr/Floriane Legendre/Lic CC

(Mt 5,38-42)
Jezus powiedział do swoich uczniów: Słyszeliście, że powiedziano: "Oko za oko i ząb za ząb!" A Ja wam powiadam: Nie stawiajcie oporu złemu. Lecz jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi! Temu, kto chce prawować się z tobą i wziąć twoją szatę, odstąp i płaszcz! Zmusza cię kto, żeby iść z nim tysiąc kroków, idź dwa tysiące! Daj temu, kto cię prosi, i nie odwracaj się od tego, kto chce pożyczyć od ciebie.

Mili Moi...
No twierdzą niektórzy, że ślad po mnie zaginął i utknąłem gdzieś między Łodzią, a Warszawą. Ale to nie tak. Rzeczywiście w Warszawie spędziłem kilka miłych chwil, ale wróciłem z niej już w sobotnią noc po to, żeby w niedzielę udać się do Gdańska na spotkanie ze wspólnotą Emmanuel, z którą spędziłem miłe popołudnie. Podsumowaliśmy rok ich pracy i formacji. Dlaczego to podsumowanie ze mną? A bo tak jakoś Pan Bóg sprawił, że pozwolił mi się trudzić przy zakładaniu tego swojego dzieła. I choć oczywiście jestem daleko, to jednak nadal się troszczę jak o dziecko zrodzone z ich wiary, a mojego głoszenia. Dobry czas...

A tak w ogóle... To mógłbym już wracać. Zobaczyłem, że chyba już tu nie moje miejsce. Czuję się trochę tak, jakbym wskoczył w "cudze buty", w nie swoje życie. Moje toczy się gdzie indziej. I już za nim tęsknię. Za ludźmi, miejscami, moim ułożonym światem. Ale staram się i tym wakacyjnym czasem ucieszyć, choć nie czuję, żebym wypoczywał. Może wypocznę po powrocie :) Dziś tak naprawdę posiedziałem sobie w fotelu, poczytałem, pomaszerowałem z kijkami... Dziś był wypoczynkowy dzień...

Nie wiem czy miewacie pragnienie zemsty. Ja owszem... Dziś zobaczyłem to bardzo wyraźnie nad Słowem. Rzecz jasna im człek bardziej wierzący, tym pragnienie zemsty bardziej subtelne. Rzadko wyraża się ono w marzeniu o praniu innych po gębie. Ale czasem pojawia się choćby chęć powiedzenia takiego słowa, żeby zabolało i żeby wróg poczuł, co chcę powiedzieć. Czasem zaś wystarczy podkreślić stan szczęścia, który nieudolnie próbował mi ów wróg odebrać, ale mu się to nie udało... Ważna jednak intencja. Zemścić się - żeby zobaczył, żeby się przekonał, żeby go zezłościć, żeby mu dołożyć...

I ilekroć taką zemstę uda się wcielić w życie, tylekroć demon siedzi i zaciera łapki... Zło, które mogło się na mnie zakończyć, zostało pomnożone i posłane dalej w świat. Zło, którego doświadczyłem nie zostało zneutralizowane... Nie zmienia to w niczym krzywdy i cierpienia, którego doznałem, niczego nie naprawiam. A "szczęście", którego doznaję, trwa tylko przez chwilę. Zemsta bowiem nigdy nie przynosi trwałego zadowolenia, a prawo odwetu nie przemienia tego świata...

Czynią to tylko ci, którzy w mocy Boga nie stawiają oporu złu na sposób ludzki... Ale to już wyższa szkoła jazdy, niemożliwa bez Boga. I tak rzadko w tym świecie spotykana, jak rzadka jest prawdziwa znajomość Najwyższego...

Ja dziś moje ludzkie pragnienia zemsty zamknąłem w Księdze Pisma prosząc Jezusa o ich przemianę. A co Ty zrobiłeś ze swoimi???

2 komentarze:

  1. Nigdy nie myślałam o tym w taki sposób. Dziękuję za tą małą prowokację skłaniającą do zastanowienia jak często ulegamy słabości zemsty, nie wiedząc, że jej ulegamy. Jakże wiele naszych działań można zakwalifikować do tego rodzaju negatywnmego postępowania. Brak wrażliwości, ucieczka od kontaktu, ignorancja, brak chęci zrozumienia i pomocy, zapomnienie .... Oczywiście istotny jest kontakst. Dziękuję, postaram się myśleć / działać inaczej. Znam ten fragment Pisma doskonale, ale znać i rozumieć to nie to samo.

    OdpowiedzUsuń
  2. "Znam ten fragment Pisma doskonale, ale znać i rozumieć to nie to samo." tym zdaniem zakończył swój komentarz "Anonimowy". Ale co to znaczy "zrozumieć"? Czy to oznacza pozwalać na to że każdy może robić ze mną co chce? Może mnie bić, maltretować, znęcać się nade mną, a ja mam mu jeszcze w tym pomagać nadstawiając drugi policzek? Myślę że nie o to chodzi, myślę że nie chodzi o dosłowne rozumienie tego tekstu? A chciałbym go zrozumieć wreszcie jak należy.
    Anonimowy 2

    OdpowiedzUsuń